Морето, цветните градини и пътуването до непознати точки на света – това са големите музи на френския гений Кристиан Диор. Тази година светът отбелязва 70 по-красиви години от създаването на дизайнерската му къща, оставила ярка следа върху модните подиуми. По случай юбилея Музеят на декоративното изкуство в Париж се превърна във временен дом на 300 модела, излезли изпод ръцете на дизайнера и неговите верни съмишленици в годините.
Изложбата смайва с пищност и мащаб. Специално за нея популярен интериорен дизайнер пресъздава под купола на музея Огледалната зала от двореца Версай. Именно там са изложени шедьоврите на Кристиан Диор, носени от принцесите Грейс Кели и Даяна и холивудските знаменитости Ава Гарднър, Чарлийз Терон, Дженифър Лоурънс и много други.
Въздействието в залата е подсилено от специален 3-D мапинг, създаващ усещането, че върху посетителите пада златен прах, а след това над тях се открива безкрайният космос.
На площ от 3000 квадратни метра са изложени не само дрехи и аксесоари от дизайнера, но и множество негови скици и лични вещи. Сред тях се откроява “щастливата звезда”, която дизайнерът намерил на улицата една нощ. Той бил на кръстопът дали да приеме престижен пост в чужда модна къща или да стартира своя. Звездата го спънала пред английското посолство в Париж и той решил, че бъдещето му ще бъде бляскаво и отхвърлил апетитното предложение.
Силно впечатление прави и скулптура, изработена от Салвадор Дали специално за приятеля му Кристиан.
Експозицията е разделена на две части. В първата моделите са подредени по цветове от бебешко розово през всички нюанси на червеното, зеленото, синьото и така се стига до черното. За ценителите на котюра е известен фактът, че френският дизайнер е бил почитател на идеята всичко във визията на една жена да бъде монохромно – от обувките до шапката.
Сред пиршеството от материи се открояват моделите, вдъхновени от краля Луи XVI и неговия двор. Определено перла в короната на експозицията са визиите, вдъхновени от различни краища на света – Египет, Африка, Япония и други.
Тук Анубис е “облякъл” кожена рокля, а Тутанкамон е целият в златно. Това не е шега, а два от емблематичните модели на Джон Галиано, създадени след като е наследил Диор. Във втората половина на изложбата акцентът пада върху процеса на създаване на дрехите. В изцяло бяла зала са подредени редове макети на рокли. Малко популярен факт е, че именно Кристиан Диор е бил сред основоположниците на практиката една дреха да бъде първо изработена само като силует от най-обикновен плат, а след това да бъде реализирана в пълнота.
Тук за зрителите нелеката задача да бродира в реално време е отделена на дама от екипа на модната къща, която демонстрира как всяко листенце по вечерните рокли или пищните костюми е оживяло под иглата и зоркия и поглед.
Диор е роден през 1905-а година в малкия морски град Гранвил в семейство на производител на торове и запалена градинарка.
Като дете мечтаел да бъде архитект, но под натиска на семейството си се подготвял да стане дипломат въпреки интереса си към изкуството.
След университета отворил малка галерия, в която продавал картини, сред които и произведения на Пабло Пикасо. Заради серия финансови неуспехи, семейството на французина банкрутира и той е принуден да затвори галерията си, да отбие военна служба, а след това да работи за различни модни къщи. По време на Втората световна война той е обличал съпругите на френските офицери. След това прави първата крачка към своята империя и започва да работи за себе си.
Вече 42-годишният дизайнер озаглавява първата си колекция “Венчелистче”, а главен герой в нея е полата-камбанка, станала известна с това, че превръща фигурата на жената в цвете. Модните редактори във Франция обаче решават, че на тази линия модели повече им приляга името “Нова визия” и така отреждат място в първа класа за автора ѝ.
Той влиза във вестникарските заглавия и по още една причина – дължината на полите си. Не мислете, че те са били прекалено къси за морала и порядките в онези години. Точно обратното – покривали са краката на дамите, което в следвоенните години се е приемало за прахосничество, а манекенките на дизайнера дори са били нападнати от продавачки на улицата. По онова време дясна ръка на Диор е Ив Сен Лоран. Той поема управлението на къщата след смъртта на основателя ѝ. Около кончината му и до днес има неизяснени обстоятелства. Знае се, че причината е сърдечен удар, но дали той е в следствие на задавяне с рибна кост, разпалена игра на карти или бурен сексуален акт с мъж – никога не става ясно.